Аналітична довідка щодо кращих міжнародних практик забезпечення доступності для маломобільних груп населення при проєктуванні

За результатом розгляду листа Міністерства розвитку громад та територій України від 13.05.2025 за № 23604/30/14-25, зареєстрованого в ДІАМ 13.05.2025 за № 359/05-25, надаємо аналітичну довідку щодо кращих міжнародних практик забезпечення доступності для маломобільних груп населення при проєктуванні.

На сьогодні безбар’єрність в Україні є невід’ємною складовою формування нової культури взаємодії, у центрі якої — людська гідність, рівні можливості та доступність для всіх без винятку. 

Важливою складовою цього процесу виступає фізична безбар’єрність — створення міського середовища, що забезпечує вільне, безпечне й комфортне пересування людини та рівний доступ до всіх послуг і просторових ресурсів. 

Державна політика у сфері безбар’єрності архітектурних рішень в Україні поступово посилюється та набуває системного характеру. Одним із таких кроків стала Зміна № 2 до ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення», яка засвідчує послідовний рух держави до підвищення стандартів доступності у сфері будівництва та створення інклюзивного архітектурного середовища. 

Водночас формування сучасної безбар’єрної політики потребує врахування світового досвіду країн, де доступність давно інтегрована в державне управління, містобудівні стратегії та щоденну практику просторового розвитку.

Швеція, Канада, Японія та Сінгапур демонструють широкий спектр ефективних підходів — від універсального дизайну та інтегрованого міського планування до високотехнологічних інфраструктурних рішень. 

Подальший аналіз цих практик дозволяє визначити інструменти, що довели свою результативність і можуть бути адаптовані до українських реалій у процесі розбудови безбар’єрного середовища, зокрема: 

  • перепади висот від тротуару до входу, у разі наявного перепаду — застосовується втоплена компенсаційна горизонтальна платформа
  • двері — автоматичні, покриття підходів — безбар’єрна плитка з мінімальною товщиною швів; 
  • пандуси з надпологим ухилом: подвійні поручні, антикорозійне рифлене покриття, проміжні горизонтальні майданчики; 
  • контрастні сходи: антиковзні вставки (гума, термопласт) та поручні з обох сторін; 
  • нульові бордюри на переходах (Complete Streets), покриття — шліфований бетон або плитка з дрібним рельєфом; 
  • рівневі зупинки: висота платформи — (під низькопідлогові автобуси), наявність висувного пандуса; 
  • повна тактильна навігація в метро: тактильні лінії від входу до всіх функціональних зон, яскраві попереджувальні плити на краю платформи; 
  • платформні двері: синхронне відкриття з потягом; 
  • понижені бордюри на всіх входах: обов’язкова тактильність підходів; 
  • вимоги до торговельних центрів: ліфти на всі рівні, рельєфні кнопки + шрифт Брайля, окремі інклюзивні кімнати; 
  • безперервні «Шляхи доступності»: тактильні напрямні на довгих маршрутах; 
  • підходи до HDB-будинків: протиковзний армований бетон; мультирівнева доступність у ТРЦ: голосові індикатори та тактильні кнопки; 
  • входи та дверні прорізи: автоматичні двері в громадських будівлях; 
  • санвузли: поручні з двох сторін (можуть бути відкидні), підхід до унітазу з боку та фронту, умивальник без тумби або перешкод; 
  • тактильні елементи: крапкові плити в небезпечних зонах: перед сходами, рампами, бордюрами.  
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux